niedziela, 9 listopada 2014

481 trasa - 08.11.2014

Gliwice PKP - Park Chopina - Palmiarnia - Zwycięstwa - Rynek - Zamek Piastowski - Willa Caro - Zwycięstwa - Gliwice PKP.

W latach 80-tych i na przez pierwsze lata 90-te ubiegłego wieku byłem przynajmniej 2 razy w miesiącu służbowo w Gliwicach... i zawsze tam lubiłem jeździć, bo tam zawsze byli serdeczni ludzie.
Potem nastąpiła wielka przerwa i w końcu postanowiłem po prawie 20 latach przypomnieć sobie to miasto.
Nadarzyła się okazja, bo koleżanka potrzebuje do zbieranych przez siebie różnych "akcji turystycznych" odwiedzenie różnych miejsc w Gliwicach, w tym palmiarni, zamku, muzeum... czyli wszystko to, czego ja nie znam. Moje dawne drogi służbowe prowadziły zawsze do central handlowych, firm itd. , a także do kin, bo korzystając z wolnego czasu, zawsze mogłem obejrzeć nowości w dobrym kinie.
Nie przeszkadza nam to, że od rana pada deszcz, że niebo będzie szare, bo ważne, że w końcu po kilku miesiącach przerwy będziemy znowu wędrować w czwórkę.Wesoła Czwórka po przerwie znowu w akcji.
Rozpoczynamy przed gliwickim dworcem kolejowym o 9.55. Zaraz na starcie spotykamy rozkopy, jak zresztą prawie w każdym większym polskim mieście. Mimo szarości, ton kolorowy nadają naszej wędrówce jesienne odcienie przyrody, a także zadbane budynki.
Zanim dojdziemy do palmiarni, przechodzimy przez piękny Park Chopina. Potem już prawie półtoragodzinny pobyt na terenie Palmiarni Miejskiej. To naprawdę ciekawe miejsce, godne polecenia wszystkim, zwłaszcza rodzinom z małymi dziećmi. Pobyt w palmiarni kończymy przy jakże pysznym espresso (10.10 - 11.35).
Chcieliśmy jeszcze dojechać do słynnej gliwickiej radiostacji, ale jest sobota i nam to nie wyszło. To nic, bo to już jest powód, żeby tutaj wrócić, a my i tak będziemy mieli czas wypełniony.
Cały czas pod parasolami, ulicą Zwycięstwa, idziemy w stronę rynku. Po drodze mijamy szary gmach, cel moich wyjazdów służbowych przed laty, a mieścił się tam wtedy Chemiplast. Dziś urzęduje Prezydent Miasta, Rada Miasta i kilka innych samorządowych instytucji. "Diabełki" przed budynkiem harcują jak wtedy.
Po przejściu rynku kierujemy swe kroki do miejscowego muzeum, a jednym z jego elementów jest Zamek Piastowski, który zwiedzać będziemy pomiędzy11.45 a 12.35. Potem przejście do głównego budynku muzeum - Willi Caro. To willa bogatego przemysłowca, gdzie na parterze są pokazane zachowane wnętrza z
czasów świetności tego domu, a na 1 piętrze okazjonalne wystawy.
Drugie piętro poświęcone II Wojnie Światowej i ta ekspozycja wywołała w nas wielkie wzruszenie. Potem zejście do piwnicy budynku na zapoznanie się z trendami we współczesnej sztuce i ku naszemu zaskoczeniu (koleżanka zachwycona, hahaha), ten trend to głównie męskie ciało od pasa w dół, co na jednym zdjęciu będzie widać. Cały pobyt w Willi Caro pomiędzy 13.10 a 13.40.
Powoli zaczynamy wracać ulicą Zwycięstwa i okolicznymi miejscami, a przerwę na posiłek robimy w Barze U Piotra, czego na zdjęciach nie będzie widać. Za to polecam pyszne flaki z tej kuchni.
Powrót na gliwicki dworzec kolejowy o 15.23, tym samym osiągamy metę tej trasy.
Deszczowa, ale jakże pogodna wycieczka z elementami poszerzania swojej wiedzy o przeszłości. Jedno się przez te lata nie zmieniło - dobrzy ludzie mieszkali i dalej mieszkają.